De (o zo kwellende) literatuurlijst – Vlogboek over lezen #04

In deze video gaat Jörgen op zoek naar een antwoord op de vraag: waarom moeten leerlingen verplicht lezen op school?

Over de serie Vlogboek over lezen: in vijf video’s behandelt Jörgen verschillende vragen die iets met lezen te maken hebben. Het wordt een ontdekkingstocht langs feiten, hardnekkige mythes en interessante weetjes. Van middeleeuwse auteurs naar schrijvende computers.

Veel dank aan Jeroen Dera en aan mijn ‘gouden’ leerlingen Ben, David, Jamie, Lieve, Maaike & Marit.

Deze video is mogelijk gemaakt door Stichting Lezen.

Bronnen:
-SLO. (z.d.). Examenprogramma Nederlandse taal en literatuur havo/vwo – http://leerplaninbeeld.slo.nl/examenprogrammas/examenprogramma-nederlands-hv.pdf
-Scholieren.com (2015). Het gouden ei populairste scholierenboek – https://www.scholieren.com/blog/het-gouden-ei-populairste-scholierenboek
-Jeroen Dera (2019). De praktijk van de leeslijst. Stichting Lezen – https://www.lezen.nl/nl/publicaties/de-praktijk-van-de-leeslijst
-Sociaal en Cultureel Planbureau (2018). Lees:Tijd – https://www.lezen.nl/nl/publicaties/de-praktijk-van-de-leeslijst
-H. Slings (2013). Het waarom en hoe van historisch literatuuronderwijs – http://taalunieversum.org/inhoud/von-cahier-1/het-waarom-en-hoe-van-historisch-literatuuronderwijs
-Ton van Kalmthout (2002). Vormend lezen. Opvattingen over de taak van het literaire leesonderwijs, ca. 1890-1940. Nederlandse Letterkunde. Jaargang 7 – https://www.dbnl.org/tekst/_ned021200201_01/_ned021200201_01_0007.php

Idee & presentatie: Jörgen Apperloo
Illustraties: Aart Taminiau (http://www.aarttaminiau.com/)
Muziek: EvolvingVibes – Fast Jazz Logo
Met dank aan Daan Beeke.
Opgenomen in de bibliotheek van het Nederlands Letterenfonds.